Cara ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu - Nothing to Somethings

Cara ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu

Ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu?

Sedia maklum, Jeti Merang merupakan penghubung ke Pulau Redang dan Pulau Lang Lengah. Terletak sekitar 40km dari Kuala Terengganu, untuk ke Jeti Merang semestinya bantuan kenderaan diperlukan. Namun, tahukah anda cara untuk ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu?

Bagi membantu anda, berikut saya kongsikan cara ke Jeti Merang dari bandar Kuala Terengganu.

MyBas - Sumber: Maraliner

Cara ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu

1- MyBas

Menggunakan bas adalah cara paling jimat untuk ke Jeti Merang dari bandar Kuala Terengganu. Ini kerana, sedia maklum kini MyBas telah diperkenalkan di Kuala Terengganu. Dalam hal ini, bagi MyBas laluan ke Jeti Merang bas akan menghubungkan antara terminal bas Kuala Terengganu, Airport Sultan Mahmud dan Jeti Merang. Bas ini bernombor T102. Untuk menaiki MyBus di Jeti Merang, anda hanya perlu menunggu di hentian bas berdekatan Jeti, manakala sekiranya anda dari bandar Kuala Terengganu, anda boleh menaikinya di Terminal bus Kuala Terengganu. Bas ini berada di lorong paling hujung dari kaunter tiket.

Note: Sekiranya anda tidak pasti lokasi menunggu MyBas, anda boleh bertanyakan hal tersebut kepada penduduk setempat.

Laluan MyBas T102  - Sumber: Maraliner


2- Taksi

Sedia maklum, taksi antara pengangkutan awam paling selesa dan cepat untuk menghubungkan antara Jeti Merang dan bandar Kuala Terengganu. Bagi anda yang bercuti bersama keluarga atau dalam kumpulan, menggunakan taksi adalah pilihan terbaik. Namun begitu, bagi percutian budget taksi bukanlah satu pilihan yang bijak. Ini kerana, dengan kadar tambang yang agak tinggi ia secara tidak langsung akan menambahkan lagi kos perjalanan anda.

Selain itu, memandangkan Jeti Merang terletak jauh dari bandar, anda mungkin akan dikenakan kadar tambang yang lebih tinggi. Ini kerana, semasa taksi tersebut ingin berpatah balik ke Kuala Terengganu dari Jeti Merang mereka mungkin tidak mempunyai pelanggan/ penumpang. Untuk menaiki taksi dari terminal bas Kuala Terengganu, anda boleh menaikinya di terminal taksi berdekatan terminal bas.


3- Grab

Meskipun Kuala Terengganu terletak jauh di Pantai Timur ia tidak menghalang negeri ini untuk menerima perkhidmatan Grab. Dalam hal ini, bagi anda yang mempunyai smartphone anda mempunyai kelebihan untuk menggunakan Grab. Dari segi harga anda tidak perlu risau. Ini kerana Grab ini beroperasi sama seperti di Kuala Lumpur. Namun begitu, memandangkan Jeti Merang terletak jauh dari bandar Kuala Terengganu anda mungkin akan dikenakan kadar tambang yang lebih tinggi melalui rundingan atau mungkin pemandu Grab menolak permintaan anda untuk dihantar ke Jeti Merang. Ini kerana, risiko mereka untuk berpatah balik ke Kuala Terengganu tanpa penumpang adalah tinggi.


Cara ke Kuala Terengganu dari Jeti Merang

Bagi anda yang merancang perjalanan ke Kuala Terengganu dari Jeti Merang, proses perjalanan untuk menaiki bas adalah hampir sama. Anda hanya perlu terbalikkan proses perjalanan di atas. Namun sekiranya anda merancang untuk menaiki Taksi dan Grab, ia mungkin sedikit sukar kerana Jeti Merang ini terletak agak jauh dari pusat bandar.
Cara ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu Cara ke Jeti Merang dari Kuala Terengganu Reviewed by Lah Mohd on 12:36:00 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.