Cara menempah hotel dengan Trivago - Nothing to Somethings

Cara menempah hotel dengan Trivago

Trivago??

Sape tak kenal kan, "world's top search hotel & price comparison" dan merupakan antara enjin carian hotel yang saya paling suka guna. Ini kerana laman ini membandingkan harga bukan sahaja dari pelbagai jenis hotel tapi juga dari pelbagai jenis enjin carian seperti Booking.com, Expedia dan sebagainya. Jadi dalam hal ini saya dah tak perlu lagi menyemak harga satu persatu dari enjin carian hotel tapi saya boleh bandingkan terus dengan menggunakan Trivago. Berikut saya kongsikan 4 langkah mudah menempah hotel dengan Trivago.

Cara menempah hotel dengan Trivago

1- Membuka website Trivago

Untuk membuat tempahan hotel menggunakan enjin carian trivago terlebih dahulu korang perlu buka website Trivago seperti di bawah. 



Trivago

2- Mencari hotel

Selepas korang dah buka website Trivago, masukkan maklumat berkait seperti lokasi, tarikh menginap dan jenis bilik. Selesai isi klik search.

Trivago

3- Menempah hotel

Selepas korang dah klik search, paparan berikut akan keluar. Untuk memudahkan pilihan hotel korang boleh sort listkan senarai hotel yang ditawarkan. Antara perkara yang biasa saya sort listkan adalah harga dan jarak hotel dari lokasi tumpuan. Untuk membuat sort list korang boleh klik pada range harga dan jarak di "filter" (ruang sebelah kiri seperti dalam gambar di bawah).

Untuk melihat maklumat terperinci berkenaan hotel korang perlu klik view deal. Semua maklumat berkaitan hotel korang boleh tengok termasuk lokasi hotel, bilik yang ditawarkan, kemudahan yang disediakan dan sebagainya. Selain harga yang berpatutan korang juga perlu mempertimbangkan review dan rating hotel tersebut.

Trivago

4- Membuat bayaran

Sebelum membuat bayaran pastikan korang telah berpuas hati dengan hotel yang di pilih. Untuk membuat bayaran korang perlu klik jenis bilik yang korang nak dan klik "book now atau reserve atau tempah" dan ikuti beberapa langkah mudah yang di sediakan. Biasanya korang mempunyai beberapa pilihan bayaran sama ada bayar deposit dahulu, bayar penuh atau bayar di kaunter bergantung kepada syarikat pengendali yang korang tempah (contoh Agoda, Booking.com, Expedia, Hotel.com dll). Antara maklumat yang biasa korang perlu isi adalah seperti maklumat peribadi (nama, alamat emel dan nombor phone) dan maklumat bayaran.

Trivago

5- Selesai dan nikmati percutian

Setelah bayaran dibuat dan tempahan disahkan, bolehlah korang bersiap untuk bercuti. Untuk membuat tuntutan bilik, semasa tiba di hotel tunjukkan salinan tempahan dan kad debit (sekiranya membuat bayaran menggunakan kad debit). Untuk makluman korang kad debit hanya ditunjukkan sekiranya diminta. Ini kerana tidak semua hotel memerlukannya/ memintanya. 

Baca Juga: Cara tempah hotel dengan Booking.Com
Cara menempah hotel dengan Trivago Cara menempah hotel dengan Trivago Reviewed by Lah Mohd on 10:00:00 Rating: 5

10 comments:

  1. trivago boleh buat pembayaran nnt ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung kepada pihak yang uruskan booking cik. Kalau booking.com biasanya memang akan bayar di hotel. Kalau Expedia cik perlu bayar masa booking.

      Delete
    2. Kalau cancel dekat booking.com kena cas tak pembayaran ?

      Delete
    3. Kalau ikut policy dia, kalau kita cancel sebelum tarikh kita menginap (spt yang dia tulis dalam policy) dia tak caj apa-apa.

      Delete
  2. Kalau bayar guna kad kredit orang pula macam mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bayar online biasanya takde masalah. Tapi kalau bayar di kaunter biasanya pemilik kad kredit kena ada bersama.

      Delete
  3. Klu bayar kat kaunter kena guna kad kredit ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna tunai pun boleh. Biasa saya bayar guna tunai je

      Delete
  4. kena guna ic ke semasa daftar di kaunter ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk check-in ke? biasanya perlu bg booking number utk sahkan tempahan. tp boleh jg bg tahu nama.

      Delete

Powered by Blogger.